Nettoomsättning för kvartalet uppgick till 3 314 Mkr (3 229) vilket motsvarar en ökning med 2,6 procent. Justerat för valutakursförändringar minskade försäljningen med 3,4 procent.
Rörelseresultat uppgick till 817 Mkr (886), vilket motsvarar en marginal om 24,7 procent (27,4).
Nettoresultat uppgick till 626 Mkr (672).
Kassaflöde från den löpande verksamheten var 489 Mkr (867).
Resultat per aktie före utspädning uppgick till 5,99 kr (6,43).
Nya långsiktiga mål presenterades på kapitalmarknadsdagen som hölls den 11 maj. Omsättningsmålet höjdes till 20 miljarder kronor för år 2030 (tidigare 16 miljarder kronor). EBIT-marginalmålet på >20% och utdelningsnivån till >75% av nettovinsten samt koncernens ambitiösa hållbarhetsmål är oförändrade.
Tillväxtplaner inom två nya produktområden presenterades även på kapitalmarknadsdagen. Under 2023 kommer Thule-produkter lanseras i marknadssegmenten bilbarnstolar samt transportlösningar för hundar. Dessa två produktområden kommer rapporteras tillsammans med övriga produkter inom nuvarande produktkategori Active with Kids, som därför framgent kommer att kallas Juvenile & Pet Products.
Maria är projektledare på Vero sedan 2021 och arbetar främst med strategisk kommunikationsrådgivning. Hon har lett uppdrag inom kriskommunikation, företagsförvärv och fungerat som kommunikationsansvarig för både noterade och onoterade bolag.
Tidigare arbetade Maria som kommunikationsstrateg på Stockholms stad med fokus på förändringsprocesser, projektledning, sociala medier, webb, event och mediehantering. Hon har en examen i strategisk kommunikation från Lunds universitet och en utbildning i projektledning från Berghs.
”Det du vattnar, det växer.”
Kontakt.
Är du nyfiken på vad vi gör, vill bli en del av oss eller har ett projekt som du vill diskutera?
Ring eller mejla oss. Vill du istället att vi kontaktar dig, fyll i dina
uppgifter så hör vi av oss till dig så fort vi får möjlighet.