Nettoomsättning för kvartalet uppgick till 3 314 Mkr (3 229) vilket motsvarar en ökning med 2,6 procent. Justerat för valutakursförändringar minskade försäljningen med 3,4 procent.
Rörelseresultat uppgick till 817 Mkr (886), vilket motsvarar en marginal om 24,7 procent (27,4).
Nettoresultat uppgick till 626 Mkr (672).
Kassaflöde från den löpande verksamheten var 489 Mkr (867).
Resultat per aktie före utspädning uppgick till 5,99 kr (6,43).
Nya långsiktiga mål presenterades på kapitalmarknadsdagen som hölls den 11 maj. Omsättningsmålet höjdes till 20 miljarder kronor för år 2030 (tidigare 16 miljarder kronor). EBIT-marginalmålet på >20% och utdelningsnivån till >75% av nettovinsten samt koncernens ambitiösa hållbarhetsmål är oförändrade.
Tillväxtplaner inom två nya produktområden presenterades även på kapitalmarknadsdagen. Under 2023 kommer Thule-produkter lanseras i marknadssegmenten bilbarnstolar samt transportlösningar för hundar. Dessa två produktområden kommer rapporteras tillsammans med övriga produkter inom nuvarande produktkategori Active with Kids, som därför framgent kommer att kallas Juvenile & Pet Products.
Maria has been a project manager at Vero since 2021, focusing primarily on strategic communication consulting. She has led assignments in crisis communication, corporate acquisitions, and has served as the communications manager for both publicly listed and private companies.
Previously, Maria worked as a communications strategist at the City of Stockholm, specializing in change management, project management, social media, web, events, and media relations. She holds a degree in Strategic Communication from Lund University and has completed project management training at Berghs School of Communication.
"What you water, will grow."
Contact.
Are you curious about what we do, want to be a part of our team or have a project that you wish to discuss?
Call or e-mail us. If you would like us to contact you instead, fill in your
details, and we will contact you as soon as we have the opportunity.