Thule Group delårsrapport, andra kvartalet 2025, april-juni

Andra kvartalet

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 3 403 Mkr (3 099) vilket motsvarar en ökning med 9,8 procent, varav 1,5 procent från organisk tillväxt, 14,2 procent från förvärvet av Quad Lock och -5,9 procent från valutakursförändringar.
  • Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 46,3 procent (44,4).
  • Justerat rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 734 Mkr (732), vilket motsvarar en marginal om 21,6 procent (23,6)*
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 512 Mkr (559).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 4,75 kr (5,28).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var 744 Mkr (879) under kvartalet.

*Justerat rörelseresultat. Rörelseresultat har justerats med 31 Mkr i samband med omstrukturering av den nordamerikanska verksamheten under andra kvartalet 2025. Under fjärde kvartalet 2024 har rörelseresultatet justerats med 100 Mkr avseende transaktionskostnader relaterade till Quad Lock förvärvet.

VD HAR ORDET

Thule växer på tuff marknad
Under andra kvartalet ökade omsättningen med 16 procent, exkluderat negativa valutaeffekter, på en fortsatt svag marknad. Tillväxten drivs av nya produkter och kategorier och det är tydligt att årets höga lanseringstakt har gett resultat. Trots stor satsning på produktutveckling, som kortsiktigt påverkar lönsamheten, var rörelseresultatet samma som föregående år. Vi fortsätter på den inslagna vägen mot ett större, mer lönsamt Thule.

Marknaden var fortsatt utmanande i det andra kvartalet, framför allt i Nordamerika. Konsumenter var återhållsamma och återförsäljare var dessutom försiktiga med att bygga upp lagernivåer. Försäljningen i det andra kvartalet ökade med 16 procent, exkluderat negativa valutaeffekter, och den organiska tillväxten uppgick till 1,5 procent. I Europa ökade den organiska försäljningen med 3,5 procent. Inom RV Products, där försäljningen sker i Europa, parerade vi motvinden inom husbils- och husvagnsmarknaden och växte med 4 procent organiskt.

I Nordamerika, där första kvartalets försäljningsutveckling var mycket svag, har de åtgärder vi genomfört börjat ge resultat och den organiska försäljningen minskade nu endast med 3,3 procent. Förvärvade Quad Lock fortsatte att utvecklas väl. Thule har återigen visat att tillväxt är möjligt även på en tuff marknad.

Bruttomarginalen under andra kvartalet ökade till 46,3 procent (44,4). Ökningen kommer från förvärvade Quad Lock, som har en högre bruttomarginal. Som tidigare kommunicerats sker i år fler produktlanseringar tidigare på året, vilket medför att produktutvecklingskostnaderna är högre under första halvåret. Syftet är att dra nytta av försäljning under hela högsäsongen, vilket de positiva försäljningssiffrorna också tydligt visat. Även med dessa tidigarelagda investeringar uppgick justerad EBIT till 734 MSEK (732) vilket motsvarar en EBIT-marginal på 21,6 procent (23,6).

Förutom de finansiella målen har vi ambitiösa hållbarhetsmål. Under kvartalet har Thule tecknat avtal med våra banker där hållbarhetsmålen tydligt länkas till lånevillkoren. Det ger ytterligare ett incitament att bedriva ett framåtlutat hållbarhetsarbete inom samtliga områden.
 
Nya produkter och kategorier driver tillväxt
År 2025 är ett av våra mest intensiva produktlanserings år någonsin. Vi lanserade flera viktiga produkter under första kvartalet, och fortsatte i det andra kvartalet med bland annat Thule Outpace, en lätt och kompakt cykelhållare som tar liten plats när den inte används, samt en uppdaterad version av Thule Glide, vår prisbelönta löparbarnvagn. Det är tydligt att nya produkter skapar tillväxt, framför allt inom områden där vi har starka marknadspositioner och hög varumärkes-
kännedom.

Utöver vårt arbete med att stärka existerande marknadspositioner bygger vi vidare i våra nya kategorier hundtransport och bilbarnstolar. Hundtransport startade mycket bra förra året och tillväxten har fortsatt vara stark under årets första halvår. I juni lanserades Thule Cappy, en krocksäker sele för transport av hund i bilen, vilken fått ett varmt mottagande. Inom bilbarnstolar lanserar vi senare i år Thule Palm, en sittkudde för de lite äldre barnen med rygg- och nackstöd. Med lanseringen av Thule Palm får vi ett sortiment av bilbarnstolar för alla åldrar.

I slutet av förra året adderade vi ytterligare en kategori genom förvärvet av Quad Lock, den globala marknadsledaren inom ”performance phone mounts”, robusta mobilfästen för cyklister, motorcyklister och andra äventyrare. Quad Lock har under sina första sju månader som del av Thule utvecklats starkt. Försäljningen ökade organiskt med mer än 15 procent i andra kvartalet och tillväxtmöjligheterna är fortsatt många.

Vi har åter igen blivit uppmärksammade för vår produktdesign. Vi har i andra kvartalet vunnit tio utmärkelser från den internationellt erkända Red Dot. Detta adderar till årets tidigare sju utmärkelser från IF Design Awards och bekräftar igen styrkan i Thules förmåga att utveckla uppskattade produkter.

Åtgärderna i Nordamerika har gett effekt
Vi har nyligen sjösatt en ny organisation i Nordamerika. Strukturen renodlades och Nordamerika som region har fått mer fokus, både vad gäller produktutveckling och försäljning. I juni har vi ökat priserna för att motverka effekten av de amerikanska tullarna.

Vi har lanserat flera cykelhållare speciellt utformade för den amerikanska marknaden. Resultatet har varit mycket bra och är skillnaden mellan den svaga försäljningsutvecklingen i det första kvartalet och den klart bättre trenden i det andra. Efterfrågan har varit så stark att vår fabrik i Connecticut fått jobba hårt för att snabbt öka produktionskapaciteten. Att kunna lansera produkter som blir eftertraktade på en i övrigt svag marknad visar på styrkan i Thules produktutveckling. Senare i år kommer vår nysatsning på pick-up trucks, en kategori där vi inte lanserat nya produkter på många år. Vi lanserar i vinter Thule Xscape, en lättmonterad premiumprodukt som möjliggör säker transport av skidor, surfbrädor, taktält och annan utrustning på pick-up trucks. Det kommer att ta tid innan den nordamerikanska marknaden har återhämtat sig, men med en vässad produktportfölj och en mer fokuserad säljorganisation är vi på god väg att bygga ett starkare Nordamerika.

Jag har slagits av hur framgången inom amerikanska cykelhållare är ett så tydligt exempel på hur vi genomför vår strategi. Vi kallar vår strategi ”Big in pockets, united by the Thule brand”. Vi vill vara marknadsledare – stora – i små nischer. Nischerna ska passa vårt varumärke och våra kompetenser och produkterna ska användas av entusiaster som är villiga att betala för premiumprodukter. När vi sedan adderar ingrediensen innovation, då kommer resultaten snabbt. Vi har många möjligheter kvar i de kategorier där vi redan är marknadsledare och därmed stor förmåga att påverka vår egen framtid.
 
Effektivisering av försörjningskedjan
Vi arbetar kontinuerligt med att effektivisera vår försörjningskedja. Under de senaste två åren har vi frigjort mer än 1,2 miljarder kronor i lagerbindning, vilket har bidragit till att finansiera tillväxtsatsningar. Nästa större steg i vårt förbättringsarbete är att expandera och automatisera den befintliga logistikanläggningen i Huta i Polen. Anläggningen kommer att få tre gånger fler pallplatser i ett högautomatiskt lager. Genom att öka kapaciteten i Huta kan vi avsluta samarbetet med två externa logistikleverantörer. Investeringen, som kommer att leda till besparingar på cirka 100 Mkr per år före avskrivningar, uppgår till cirka 450 Mkr. Denna investering är del av vårt investeringsprogram som över tid planeras att fortsätta vara cirka 2,5 till 3 procent av omsättningen. Anläggningen förväntas tas i bruk under 2027 och ge oss ökad flexibilitet, kontroll och en väsentlig besparing under lång tid.

Långsiktiga satsningar fortsätter
Thule är väl positionerat även i en tuff marknad. Vi är globala marknadsledare i våra viktigaste produktkategorier, vi säljer premiumprodukter till entusiaster med god betalningsvilja, har världsledande innovationskraft, egen tillverkning i både Europa och Nordamerika, och vår finansiella ställning möjliggör långsiktiga satsningar.

Kortsiktigt förväntar vi oss en fortsatt utmanande marknad, framför allt i Nordamerika. I en tuff marknad kostar det lite mer att växa, men det är fortfarande den mest effektiva strategin för att skapa resultat. Med fler framgångsrika produkter och kategorier får vi dessutom större positiv utveckling när marknaden väl återhämtar sig. Vi fortsätter att satsa långsiktigt på det som skapar värde för Thule: produktutveckling, framgång i fler produktkategorier, ökad synlighet för konsumenter, och ökad effektivitet i försörjningskedjan.

Vi är nu mitt i sommarsäsongen, med hög aktivitet hos konsumenter, kunder och i våra fabriker. Vi har många produktlanseringar framför oss och fler produktkategorier att utveckla, och jag ser mycket fram emot ett fortsatt händelserikt 2025!

Mattias Ankarberg
Vd och koncernchef

Maria Montgomery
Projektledare

Maria är projektledare på Vero sedan 2021 och arbetar främst med strategisk kommunikationsrådgivning. Hon har lett uppdrag inom kriskommunikation, företagsförvärv och fungerat som kommunikationsansvarig för både noterade och onoterade bolag.

Tidigare arbetade Maria som kommunikationsstrateg på Stockholms stad med fokus på förändringsprocesser, projektledning, sociala medier, webb, event och mediehantering. Hon har en examen i strategisk kommunikation från Lunds universitet och en utbildning i projektledning från Berghs.

”Det du vattnar, det växer.”

Kontakt.

Är du nyfiken på vad vi gör, vill bli en del av oss eller har ett projekt som du vill diskutera? Ring eller mejla oss. Vill du istället att vi kontaktar dig, fyll i dina uppgifter så hör vi av oss till dig så fort vi får möjlighet.
Telefon
08-611 38 30
Förfrågningar
E-post info@vero.se
Jag vill att ni kontaktar mig
Fyll i dina kontaktuppgifter så kommer en av våra rådgivare kontakta dig så snart vi kan.