Tredje kvartalet
- Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 2 528 Mkr (2 344) vilket motsvarar en ökning med
7,9 procent varav 17,0 procent från förvärvet av Quad Lock och -5,1 procent från valutakursförändringar. Organiskt minskade omsättningen med 4,0 procent. - Bruttomarginalen för kvartalet ökade till 47,5 procent (42,9).
- Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 453 Mkr (413), vilket motsvarar en marginal om 17,9 procent (17,6).
- Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 314 Mkr (300).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,91 kr (2,84).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 668 Mkr (955) under kvartalet.
VD HAR ORDET
Bra lönsamhet i fortsatt tuff marknad
I det tredje kvartalet fortsatte marknaden vara tuff, vilket påverkade försäljningen negativt. Trots detta ökade resultatet och rörelsemarginalen var högre än både föregående år och historiska nivåer. Våra nyaste produktkategorier fortsatte utvecklas väl, och arbetet med att bygga ett större, mer lönsamt Thule fortsatte med full kraft.
Försäljningen i det tredje kvartalet ökade med 13 procent, exklusive valutaeffekter, och den organiska försäljningen minskade med 4 procent. Marknaden har ännu inte visat tecken på återhämtning, med fortsatt återhållsamma konsumenter och återförsäljare i både Europa och Nordamerika. Vårt val att lansera fler nya produkter tidigt på året har varit lyckosamt och under högsäsongen ökade vår organiska försäljning. Återförsäljarna är däremot fortsatt försiktiga och fyllde inte på lagernivåerna i slutet på säsongen, vilket hade en märkbar påverkan på tredje kvartalets omsättning. Våra nyaste produktkategorier hundtransport och bilbarnstolar fortsatte växa snabbt samtidigt som förvärvade Quad Lock adderade ny försäljning.
EBIT-marginalen uppgick till 17,9 procent (17,6). Vi är nöjda med att marginalen både ökat mot föregående år och den genomsnittliga historiska nivån, trots att marknadsläget är tufft. Fortsatt förbättrad produktmix och effektiviseringar av vår varuförsörjningskedja bidrog till rekordhög bruttomarginal. Som planerat minskade produktutvecklingskostnaderna jämfört med föregående år, då vi i år valt lansera fler produkter under första halvåret. Exklusive förvärvade Quad Lock minskade även övriga kostnader jämfört med föregående år. Sammantaget ökade EBIT till 453 Mkr (413).
Vårt hållbarhetsarbete fortsätter i stadig takt. Att skapa mer hållbara produkter är en del av vårt produktutvecklingsarbete och Thule har arbetat med ekodesign och livscykelanalyser i mer än ett årtionde. Fler av årets uppgraderade cykelhållare har 50 procents lägre koldioxidutsläpp än tidigare versioner. Detta löpande arbete tar oss steg för steg mot våra klimatmål.
Nya kategorier byggs för framtiden
Efter ett intensivt första halvår var produktlanseringarna färre under det tredje kvartalet. Det är tydligt att nya Thule-produkter skapar tillväxt, framför allt inom områden där vi har starka marknadspositioner. Inom till exempel RV Products, vår kategori för husbils- och husvagnsprodukter, går marknaden fortsatt igenom en tuff period medan vi visat organisk tillväxt hela året. Hela tillväxten utgörs av nya produkter lanserade senaste 18 månaderna.
Även om lanseringarna totalt sett var färre i tredje kvartalet har arbetet med att bygga våra nyaste produktkategorier fortsatt i hög takt. I juni lanserades Thule Cappy, en krocksäker sele för transport av hund i bilen, som blev mycket väl mottagen och första leveransen sålde snabbt slut. I det tredje kvartalet lanserade vi också Thule Palm, en sittkudde med rygg- och nackstöd för de lite äldre barnen. Med lanseringen av Thule Palm har vi nu ett premiumsortiment av bilbarnstolar för alla åldrar.
I slutet av förra året adderade vi ytterligare en kategori genom förvärvet av Quad Lock, den globala marknadsledaren inom ”performance phone mounts”. Quad Lock har snart varit del av Thule under ett helt år, har fortsatt utvecklas väl, och integrationen går enligt plan. I det tredje kvartalet öppnade vi till exempel ett nytt gemensamt inköpskontor i Shenzen, Kina, där medarbetare från båda organisationerna nu kan dra nytta av varandras kompetenser på plats.
Nordamerika fortsatte åt rätt håll
Tidigare under året genomförde vi förändringar i Nordamerika för att effektivisera organisationen och fokusera tillväxtsatsningarna. Samtidigt som vi arbetat aktivt med att motverka effekten av de ökade tullarna har Nordamerika som region fått mer fokus, både vad gäller produktutveckling och försäljning. Med framgångsrika lanseringar av cykelhållare för den amerikanska marknaden förbättrades försäljningstrenden i det andra kvartalet, vilket också fortsatt i det tredje. Under fjärde kvartalet kommer Thule Xscape lanseras, en lättmonterad premiumprodukt som möjliggör säker transport av skidor, surfbrädor, taktält och annan utrustning på pick-up trucks. Den Nordamerikanska marknaden är fortsatt klart utmanande, men vi fokuserar på det vi själva kan påverka och utvecklingen går åt rätt håll för varje kvartal.
Effektiviseringar och kostnadskontroll
Kostnadsmedvetenhet är en del av Thule-kulturen och vårt småländska sinne. Vi har under årets första halvår valt att ha foten på gasen med många produktlanseringar, vilket varit lyckosamt även om det också medfört högre kostnader. Med en lägre lanseringstakt i det tredje kvartalet ser vi nu effekter av löpande effektiviseringar, som bidrar positivt till både ökad bruttomarginal och minskade kostnader.
I år har vi till exempel ökat andelen egentillverkade komponenter, för att mer effektivt utnyttja den tillgängliga kapaciteten i våra egna fabriker. Vi har även konsoliderat lager, och avslutat mindre tredjepartslager för att spara kostnader och öka effektiviteten i de större lageranläggningarna. Inom produktutveckling, sälj och marknadsföring har vi infört AI-tjänster för t ex översättning och bildbehandling, vilket är både mer tids- och kostnadseffektivt. Det här är Thule-andan i praktiken, och vårt löpande fokus på effektiviseringar ger oss möjlighet att aktivt välja vilka och hur mycket tillväxtsatsningar vi vill göra.
Under året har vi också beslutat om ett antal strukturella effektiviseringar. Organisationsförändringarna i Nordamerika är genomförda och arbetet med automatisering av vårt lager i Polen, som förväntas ge besparingar på 100 Mkr per år från 2028, går enligt plan.
Långsiktiga satsningar fortsätter
Thule är väl positionerat även i en tuff marknad. Vi är globala marknadsledare i våra viktigaste produktkategorier, och investerar långsiktigt i att skapa fantastiska och hållbara produkter, ett starkt globalt varumärke och kostnadseffektiv tillverkning och logistik.
Vi går nu in i det fjärde kvartalet, vårt försäljningsmässigt minsta. Det blir dock ett händelserikt kvartal, med bland annat ett globalt kundevent i Sverige. Vi har lanserat många nya produkter senaste två åren och ser fram emot att på ett kostnadseffektivt sätt visa vårt globala R&D- och testcenter i Hillerstorp och alla våra produktkategorier och nyheter samlat i en enda Thule-upplevelse.
Vi ser också fram emot att berätta mer om Thule och våra prioriterade långsiktiga satsningar på vår kapitalmarknadsdag den 20 november. Sammantaget väntar ett intensivt slut på året!
Mattias Ankarberg
Vd och koncernchef